آخرین مطالب آموزشی

ثبت برند در تهران ، پروسه انجام ، هزینه و مدارک مورد نیاز

ثبت برند در تهران ثبت برند در تهران با توجه به اهمیت بالای موضوع  و مراحل درست آن ، در این نوشته شما را کاملا با مدارک مورد نیاز، زمان، هزینه و پروسه ثبت برند در تهران آشنا کرده ایم که در ادامه مشاهده می فرمایید.   ثبت برند در تهران یکی از روش‌هایی می […]

کد اقتصادی چیست ؟ مدارک لازم و هزینه اخذ کد اقتصادی

دیدگاه 2020/03/22 مدیریت

اخذ کد اقتصادی

 

کد اقتصادی چیست و چرا اخذ کد اقتصادی تا این اندازه مهم است و توسط کارشناسان اکیداً توصیه می‌شود؟
به دلیل اهمیت بسیار زیاد موضوع کد اقتصادی، در این مقاله ضمن تعریفی که از این کد ارائه داده‌ایم، شما را با اهمیت و ضرورت اخذ کد اقتصادی نیز آشنا می‌کنیم.
همچنین بررسی می‌نماییم که داشتن این کد برای چه اشخاصی ضروری است .
و همچنین بررسی می‌نماییم که در چه مواردی نیازی به اخذ این کد وجود ندارد.
در ادامه مراحل اخذ کد اقتصادی از اولین اقدام تا مرحله صدور و دریافت کد اقتصادی را بصورت کامل و دقیق و مطابق با آخرین قوانین و رویه‌های ادارات مالیاتی برای شما شرح می‌دهیم.
با مطالعه کامل این مقاله، بدون تردید نیازی به مطالعه هیچ متن و مقاله دیگر در خصوص اخذ کد اقتصادی نخواهید داشت.

 

می توانید پس از مطالعه این مطلب با کارشناسان ثبت آرون تماس برقرار کرده و از مشاوره های اصولی و کافی و رایگان ثبت آرون بهره مند شوید:

 

28422723 – 021 📱

 

اخذ کد اقتصادی

 

کد اقتصادی چیست ؟

 

کد اقتصادی ، شماره‌ای ۱۲ رقمی است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا یا ارائه خدمات می‌پردازند اختصاص داده می‌شود.

 

کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می‌شود.
هر شرکت یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تاسیس آن در روزنامه رسمی منتشر گردید،
باید حداکثر ظرف ۲ ماه در اداره مالیات حوزه‌ای که به آدرس شرکت یا موسسه مرتبط است، تشکیل پرونده داده و نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام نماید.

 

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی شرکت ها

 

1. تصویر برابر اصل شناسنامه و کارت ملی تمامی شرکاء و سهامداران شرکت.

 

۲. گواهی امضاء دارندگان حق امضاء مجاز شرکت خطاب به اداره مالیات.

 

۳. یک نسخه تکمیل شده از دفترچه تقاضای اخذ کد اقتصادی مودیان حقوقی.

 

۴. تصویر برابر اصل اجاره نامه کد رهگیری دار و هولوگرام دار محل شرکت
(در اجاره نامه مذکور، مستاجر باید شرکت باشد).

 

5. تصویر برابر اصل کلیه مدارک ثبتی شرکت.

 

مراحل اخذ کد اقتصادی

 

1- تکمیل مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی

 

برای اخذ کد مدارکی که در توضیحات قبلی ذکر نمودیم را بصورت کامل در ۲ نسخه تهیه نمایید که یکی از این نسخه‌ها را باید به قسمت تشکیل پرونده کد اقتصادی در ادارات مالیاتی تحویل دهید و نسخه دوم را نیز باید به قسمت مستغلات اداره مالیاتی تحویل دهید.

 

2- مراجعه به اداره مالیات

 

پس از تکمیل تمام مدارک لازم باید به اداره مالیاتی که با توجه به مرکز اصلی شرکت تعیین می‌شود مراجعه نمایید.
این نکته مهم را در نظر بگیرید که با توجه به رویه‌ای که چند وقتی هست در ادارات مالیاتی تهران مرسوم شده، برای تشکیل پرونده مالیاتی شرکت‌ها به جهت اخذ کد اقتصادی اشخاص حقوقی، حضور شخص مدیرعامل و یا یکی از دارندگان امضاء مجاز شرکت الزامی است و حضور وکیل (چه وکیل مدنی و چه وکیل دادگستری) در این مرحله پذیرفتنی نیست.

 

3- بررسی مدارک و مراجعه به قسمت مستغلات

 

پس از آنکه اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نمودید، کارشناس اداره امور مالیاتی برگه معرفی نامه به شما ارائه می‌نماید تا با این برگه به قسمت مستغلات اداره مالیاتی مراجعه نمایید و با تشکیل پرونده مربوطه در این قسمت وارد فاز بعدی می‌شوید.

 

4- قرار گرفتن در نوبت بازدید کارشناس اداره مالیات به جهت راستی آزمایی

 

پس از آنکه در قسمت مستغلات، پرونده مالیاتی را تشکیل بدهید در نوبت بازدید کارشناس اداره مالیات قرار می‌گیرید.

 

در این زمان کارشناس از سوی اداره مالیات به محل شرکت شما اعزام می‌گردد.
(معمولاً بصورت سرزده و بدون هماهنگی قبلی) تا از محل شرکت شما بازدید نماید.

 

در واقع کارشناس نسب به وجود واقعی شرکت شما در آدرس رسمی شرکت راستی آزمایی میکند
و گزارش بازدید خود را بصورت مکتوب به اداره مالیات تحویل می‌دهد.

 

5- پاسخ اداره مستغلات به قسمت تشکیل پرونده

 

در پاسخ به نامه قسمت تشکیل پرونده مالیاتی، قسمت مستغلات نامه‌ای مکتوب ارائه می‌نماید،
مبنی بر اینکه از محل شرکت مربوطه بازدید به عمل آمده و راستی آزمایی صورت گرفته است.

 

در نتیجه تخصیص کد به شرکت مربوطه بلامانع است.
(البته اگر واقعاً بلامانع باشد، وگرنه اعلام می‌نماید که شرکت در محل مذکور وجود خارجی ندارد که در اینصورت آغاز مشکلات بعدی برای شرکت متقاضی اخذ کد اقتصادی خواهد بود).

 

6- مرحله پایانی و تخصیص کد 

 

 کد ۱۲ رقمی که کدی انحصاری است، از سوی اداره مالیات اختصاص داده می‌شود.

 

چرا اخذ کد اقتصادی بسیار مهم و ضروری است؟

 

۱) شرکت شما هنگامی که تصمیم به انعقاد قراردادهای پر منفعت با شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ دارد، از سوی این شرکت‌ها و سازمان‌ها حتماً با درخواست ارائه کد مواجه می‌شود.

 

چنانچه نخواهید یا نتوانید این کد را ارائه دهید، بدون تردید از انعقاد یک قرارداد جذاب و پر منفعت محروم می‌شوید و طبیعتاً با توجه به بازار پر رقابت امروزه، رقبای شما به راحتی جای شما را می گیرند و این فرصت سوزی‌ها گاهاً جبران ناپذیر است.

 

۲) فلسفه وجودی اکثر غریب به اتفاق شرکت‌ها، حضور فعال و رقابت در کسب و کارهای مختلف است.
یکی از مهمترین میدان‌های رقابت، حضور در مناقصات و مزایده‌ها استمام برای حضور موفق در بسیاری از پر سودترین مناقصات و مزایده‌ها، داشتن گرید و رتبه بندی شرکت است.

 

۳) در بسیاری از موارد تجار و شرکت‌ها برای انجام امور حرفه‌ای و همچنین برای کسب درآمد و سود نیاز به واردات و صادرات دارند و به همین دلیل نیازمند کارت بازرگانی هستند.

 

برای اینکه تجار و شرکت‌ها بتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند، اخذ کد اقتصادی لازم است .

 

 

اخذ کد اقتصادی برای چه کسانی ضروری است ؟

 

کلیه اشخاص حقوقی که به توزیع هر نوع کالا و ارائه امور خدماتی، واردات و صادرات اشتغال دارند.
کلیه اشخاص حقیقی که دارای مجوز کسب و کار از مراجع مربوطه هستند.

 

مهم ترین دلایل اخذ کد اقتصادی

 

1. صدور فاکتور رسمی.

 

2. اخذ کارت بازرگانی.

 

۳. رتبه بندی و اخذ گرید

 

4. دربافت گواهی ارزش افزوده

 

5. امکان ارسال اظهارنامه مالیاتی.

 

6. شرکت در مناقصه ها و مزایدات.

 

7. انعقاد قرارداد با شرکت های دولتی.

 

در چه مواردی نیاز به اخذ کد وجود ندارد؟

 

۱) مساجد، تکایا و حسینه‌ها نیازی به اخذ کد ندارند.
۲) اشخاص حقیقی و حقوقی که به فعالیت‌های هنری و فرهنگی از قبیل فیلم سازی و فعالیت‌های مرتبط، طراحی، خطاطی، نقاشی، ترجمه‌ کتاب، گرافیک، ویراستاری و نویسندگی اشتغال دارند.

 

 

اگر با مطالعه مطالب عنوان شده مایل به اخذ کد اقتصادی هستید، با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا اینکه در واتساپ با ما در ارتباط باشید.
 
28422723 – 021 📱

📝 ثبت آرون، بهترین و کم هزینه ترین گروه ثبتی ایران

 

 

 

 

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت ها و برند ها در ثبت آرون

مفتخر هستیم که ما را برای همکاری انتخاب کرده اید.
>